Rondo
stalni dopisnik
Poruka: 1085
|
|
|
07-06-2005 22:36 |
|
zgembo
avenija kruzno
Poruka: 145
|
|
96. Vama se dopusta da u moru lovite i da ulov jedete, da se njime vi i putnici koristite, a
zabranjuje vam se da na kopnu lovite dok obrade hadzdza obavljate. I bojte se Allaha,
pred kojim cete se sabrati SURA TRPEZA - AL Maida
3. Zabranjuje vam se strv, i krv, i svinjsko meso, i ono sto je zaklano u necije drugo, a ne
u Allahovo ime, i sto je udavljeno i ubijeno; i sto je strmoglavljeno- i rogom ubodeno, ili
od zvijeri naceto -osim ako ste ga preklali -i sto je na zrtvenicima zrtvovano, i
zabranjuje vam se gatanje strelicama. To je porok! -Danas su nevjernici izgubili svaku
nadu da cete vi otpasti od svoje vjere, zato se ne bojte njih- vec se bojte Mene. Sada
sam vam vjeru vasu usavrsio i blagodat Svoju prema vama upotpunio i zadovoljan sam da
vam islam bude vjera. -A onome ko bude primoran- kad hara glad, bez namjere da
ucini grijeh, Allah ce oprostiti i samilostan biti Sura TRPEZA - Al Maida
Malo mi cudno pitanje bijese ali evo nadam se da sam ti pomogao
A Allah najbolje zna
___________________________________________________________________ Neznalicu ces prepoznati po tome sto odgovara prije nego saslusa, protivi se prije nego razumije i prosudjuje o onome o cemu nema znanja. (BIHARUL ENVAR, DIO 78, S. 278
broj ispravljanja poruke: 1, zadnji put od strane zgembo dana 07-07-2005 u 01:39.
|
|
07-07-2005 01:38 |
|
igor(GROF)
bice nesto od mene
Poruka: 478
Location: 8 sati avionom-6 autom-4 konjem-2 pijeske i eto tu sam
|
|
|
07-07-2005 20:49 |
|
Rondo
stalni dopisnik
Poruka: 1085
pokretac teme
|
|
Evo da kazem sta sam htio reci:
Povod mome pitanju jeste to sto ne smatram pravilnim citirnje svete knjige Kur’ana na ovim stranicama ili ovom forumu. Da li blasfemija ne znam jer nisam vjerski obrazovan da mogu reci da li je ili nije.
Odmah da kazem da ne osporavam ali ne odobravam kao musliman ili osoba koja pripada tome kulturno historijskom naslijedju.
Prije nego sto sam postavio temu sjetio sam se jedne diskusije izmedju jednog ucenog covjeka iz islamske vjerske zajednice (koje se smatra liberalo) da IZ nema pametnijeg posla nego tumaciti da li muslimani smiju jesti jegulju ili ne. Vjerovali ili ne neki samozvani eksperti su na jednom od mnogobrojnih foruma postavili i to pitanje. To me je jako posjetilo na ove postove sto ih Zgembo postavlja i bavi se tematikom koja je, hajmo reci ”hodzinski” posao. Da je Zgembo pisao na u religijskom kontekstu ne bih reagirao ali je pisao u vjerskom pa reagiram. U jednom od mojih prijasnjih postova sam pojasnio distinkciju izmedju religije (opste) i vjere (licno). Gluho bilo da ikome osporavam ista ali mislim da citiranje svetog Kur’an prevazilazi granice ukusa na forumu jer se On uci, iscitava na jednom personalnom nivou koji se odnosi samo na odnos izmedju Boga i covjeka a nikako se citirati jos na jednoj temi koja vise ima filozofski nego vjerski karakter (molim autore teme da me isprave ako grijesim). Donekle imam i svoj licni agnosticki pristup gdje smatram da teme gdje se spomineje Bog i vjera u Njega u vjerskom kontekstu, nisu za laicke diskusije kakvu mi ovdje vodimo i to me kao muslimana smeta, jer ne zelim da se Bog dovede ni u kakav kontekst sto se moze protumaciti lose. Mozda neko kaze da se ne tumaci ovako ili onako, ali ko smo mi da uopste tumacimo o tim stvarima, a tumacimo. Jos jednom, mozda je neko i zavrsio FIN (Fakultet Islamskih Nauka) ali to se nigdje ne vidi.
E takva diskusija oko jegulje se vodila i na nekom forumu gdje se citirao Kur’an i gdje su neki laici sebi zeli za pravo da tumace sveto slovo dok se jedina relevantna organizacija po pitanju ”jegulje” nije htjela izjasniti jer je s pravom smatrala da ima stvarno pametnijeg posla nego tumaciti nesto sto je neki laik napisao na internetu i nudio kao odgovore.
Islam je, kao i jevrejstvo ortoprakticna religija. Nije dovoljno vjerovati samo u Allaha dzellesanuhu nego se i u svakodnevnom zivotu pridrzavati niza pravila koja se ticu hrane, odijevanja, ritualne cistoce tijela itd. Ortopraksija ima veze sa formacijom islama kao kulturnog koda. Navedena pravila se mogu i sagledati u kontekstu cuvene antropoloske teorije ”Cistoca i opasnost” koju je iznjela poznata britanska antropologinja Mary Douglas, jedina od formata sljedbenica Durkheima. Njena majstorska analiza tabua i propisa vezanih za ishranu, te opozicija ”cisto/necisto” u zivotinjskome svijetu, objavljenih u starom zavjetu (ne pada mi napamet da citiram ovdje Leviticus ili III knjigu Mojsijevu, c. XI.1-47, ”o razlici cistih i necitih zivotinja”, jer se neko moze naci uvrijedjen kad bi ja kao laik citirao Stari Zavjet ili Ildzum kako ga nazivaju muslimani) se moze primjeniti i na islamske zakone, propise i tabue u vezi sa ishranom i ritualnom cistocom. Takodjer mi ne pada na pamet da o Douglasovoj teoriji razglabam ovdje, ali treba ipak spomenuti da je Douglasova pokazalam i dokazala, sto ingenioznim interpretativnim modelom, da, na prvi pogled besmisleni i bezopasni, propisi cija se teoloska elaboracija moze uciniti brzopletom citaocu kao vrhunac kazuistickog praznoslovlja. Tako i Zgembo elaborira na filozofsko pitanje ”ima li Boga?” citiranjem Kura’na sto se moze brzopletom citaocu postova uciniti vrhunskim kazuizmom.
Sunnitski muslimani se dijele na cetri skole – mehzeba(malikije, shafi’je, hanbelije i hanefije). Bosnjaci pripadaju hanefijskom, najslobodoumnijem i racionalistickom mehzebu, dok su ”uvezeni” ljubitelji capri pantalona (trofrtaljki), poznati kao vehabije, zapravo jedan rukavac hanbelijskog mehzeba. I vehabije i shi’iti su se odnedavno poceli pojavljivati u BiH, ali je to stvar vise politicke propagande i misionarstva nego autohtonih kretanja u bosanskom islamu. Pred nasim ocima i moda shi’ijstva i moda vehabiluka jenjava onako brzo kako je i zasjala na bosnjackom dinskom i imanskom pazaru.
Sto se tice ortoprakticnih propisa uvezi sa ishranom, hanefije su medju sunnitima najradikalniji u ogranicavanju i tu su najblize kako shi’itima tako i jevrejima! Analizom najstarijih hanefijskih propisa se doslo do spoznaje o medjusobnom uticaju i prozimanju izmedju ranih hanefijskih i shi’ijskih teologa te jevrejskih rabina na tlu danasnjeg Iraka, rodnog jesta dviju islamskih skola te, u isto vrijeme tvrdjave rabinske ucenosti.
Da bi se odgovorilo na pitanje da li hanefijski muslimani mogu jesti jegulju, treba se osvrnuti na stav koji su islamska teologija i pravo izgradili u vezi sa (ne)jestivoscu morskih zivotinja. Jedna grupa smatra da se mogu jesti jedino ribe koje imaju krljust. To je uobicajno si’ijsko gledanje i to je razlog sto se u Iranu, doskora, nije jeo kavijar. Najskupocijeniji kaspijski kavija, skupljao se od riba za koje se, stoljecima vjerovalo da nemaju krljusti. Ljudi ne samo da su vjerovali da te ribe nemaju krljusti nego su ih i njihovi pogledi uvjeravali u to. Tek nedavno, vodeci teoloski autoriteti Islamske Republike Iran su odlucili da oni zapravo vide krljusti na belugi i drugim srodnim velikim kaspijskim ribama, te da shodno tome irancu mogu jesti kavijar...Izlisno jespominjati to da sto ajatullasi vide na tim ribama, biolozi i ihtiolozi ne mogu vidjeti ni pomocu elektronskog mikroskopa.
Druga skupina ucenjaka se koristi tvz. Izomorfnom teorijim. Ako je zivotinja zabranjena /dozvoljena na kopnu, onda isti pristup treba imati prema slicnoj zivotinji u vodi. Ako je muslimanima dozvoljeno jesti bedevije onda mogu jesti i nilske konje. Hanefije smatraju da je jedino riba dozvoljena. Slavni ucenjak Ibrahim al- Naha je napisao: Samo je riba dobra za jesti medju vodenim zivotinjama. Ovo vidjenje dijele shi’ije i i jevreji.
Cetvrta grupa islamskih ucenjaka misli da su sve morske zivotinje dozvoljene na Kur’anskom ucenju da je dopustena lovina iz mora i hrana spravljena od nje (Qur’an, V 39), ali i ovi ucenjaci sa jacim stomakom nisu mogli da dozvole sve iz mora dase nadje na jlovniku muslimana. Malikije imaju na jelovniku zablje batake dok se hanbelije zgrazavaju nad tim. Jedan malikijski ucenjak nije odobrio morsko prase naprimjer.
Sto se tice jegulje, sunnijske skole je odobravaju za jelo. Hanefije tvrde i znaju da je jegulja riba i tu im se nema sta prigovoriti. Zanemarljiva manjina sunnitskih mulimana i ostalih muslimanskih ucenjaka ne dozvoljavaju jegulju usljed izomorfnog argumenta. Jegulja je prema njima vodeni pandan zmiji. Vecina islamsko teolosko-pravnih skola zabranjuje upotrebu zmije za jelo. Osnivac malijkiskog mehzeba Imam-i Malik, s druge strane , nije nista lose vidio u zijiskim odrescima pa sigurno nebi ostao gladan ni na Burmi ni na Tajlandu gdje je zmijsko meso ko kod nas janjetina kod Gojka. Dok bi Malik uzivao, Abu Hanifa, osnivac hanefijske skole bi prosto gladovao na Dalekom istoku.
Poslanikov, Muhammeda a.s. amidzic Ibn’ Abbas rekao je da jevreji ne jedu jegulje ali se muslimani dave u njoj. Ibn’ Abbas je ovdje uzeo kao kriterij i kategoriju razlikovanja. Sto je jeverjima dopusteno, nama nije i obratno. Shi’ije ne jedu jegulju. Postoji niz shi’ijskih predanja prema kojima Poslanikov zet i amidzic Imam-i Ali i njegovi potomci nisu jeli jegulju. Problem nastaje onda kad se uzme u obzir i postojanje isto takvog opsirnog korpusa sunnitskih predanja da su te licnosti obozavale jegulje.
Upravo je iz ovih odredbi moguce iscitati socijalnu politiku o tabuima ishrane i ritualnoj cistoci. Takva komplikovana pravila nisu cjepidlacenja, nego kohezioni elementi prilikom profiliranja nove religije i nove zajednice. Tako je bilo i u Bosni gdje se Islam prilagodio kulturoloskome kodu predislamskih Bosnjaka. Tako isto sada postoje zahtjevi za adaptaciju (ne modernizaciju kako neki vole reci) tradicinalnog islamskog vjerovanja 21. stoljecu ali o tome na nekoj drugoj temi.
Islamska teologija zaista nije vesela nauka (froeliche Wissenschaft) kako je to jednom prilikom rekao najveci poznavalac te oblasti na zapadu Josef von Ess parafrazirajuci Nietzschea. E tako ni parafraziranje ni citiranje Kur’ana ne zasluzuje mjesto ovdje na temama (”Ima li Boga”) koje su kudikamo ”teze” i ozbilnije gledano teoloski, nego tema o jeguljama gdje se ni teolozi nisu mogli sloziti a kamo li mi po pitanju ”Ima li Boga?”
|
|
07-12-2005 23:29 |
|
nik obrisan
Gost
|
|
Selam! Allah dz.s. nas je stvorio da Mu se klanjamo, sto je vec milost, velika. Citajte Kur'an! Ja nemam boljeg savjeta.
|
|
07-14-2005 10:51 |
|
|
|
|
|